Rally v ČR = jistá smrt?

Už za dob, kdy jsem se začínal točit kolem soutěží a to bylo ve větší míře někdy od roku 2005 jsem vždy před závodem dostal propozice, kde stálo: „Soutěž je zaměřena na vyzkoušení posádek, získání nových zkušeností a ovládání vozů na uzavřené trati.“ Tahle věta mi vždycky dávala smysl. Je obrovská masa lidí, které baví řídit auto a nemalou část z nich baví řídit auto rychle, zkoušet co dovede řidič a co technika. Samozřejmě se těžko dobereme čísel, kolik řidičů taková rally zklidnila v silničním provozu a zamezila tak nehodám způsobených přílišnou agresivitou řidiče nebo kolika lidem dodala přidanou hodnotu v podobě schopností zabránit nehodě, potažmo jejím fatálním následkům. Jsem ale plně přesvědčen o tom, že automobilové soutěže více lidí zachránily, než usmrtily. Dalším faktem je, že spousta technologií používaných v automobilovém průmyslu mají původ v rally (kupříkladu pohon všech kol, pokrok v pneumatikách atd.). To jsou důvody, proč podle mě má mít rally ve světě své místo. Otázka bezpečnosti se v médiích propírá i tehdy, pokud dojde k usmrcení posádky závodního vozu. To je ale přece naprosto absurdní. FREE 5.0 Jezdci a spolujezdci do auta sedají s vědomím, že mohou havarovat, ač si to nepřipouští. Úmrtí posádek tak zcela vymýtit nelze, to je víc než jasné. Lze eliminovat následky nehod. Zpravidla se jedná o destruktivní nárazy do pevných překážek ve vysokých rychlostech. (Levora, Třebínová – strom za horizontem v maximální rychlosti, Kocman – strom ve vysoké rychlosti, Skoupil – strom ve vysoké rychlosti před prudkou zatáčkou, Ceplecha – strom v rychlé zatáčce, Zimolka – zeď kostela v poměrně malé rychlosti). V těchto uvedených případech jsem přesvědčen, že jen v prvním případě byla trať závodu zvolena nešťastně a nemělo se po takových silnicích jet, protože měly nulovou sportovní hodnotu. Zde je onboard video z této nešťastné rychlostní zkoušky. Opravdu velmi špatně zvolený úsek, kde se často jede dlouhou dobu v maximální rychlosti, která se u tohoto vozidla pohybuje i přes 200 km/h. V čase 2:30 je inkriminovaný horizont, na kterém vyhasly dva životy. O kus dál, zhruba v čase 3:00 je slyšet křik řidiče Karla Trojana „to je šílený“. Komentoval nesmyslně rychlé úseky. Rally Třebíč 2008 – RZ13 Trojan, Řihák U nás je v řádech zaneseno, že rychlostní průměr rychlostní zkoušky musí být pokud se nepletu maximálně 120km/h u vítěze zkoušky. Sacramento Kings Problém je, že průměr snížíme dodáním několika přírodních nebo umělých retardérů v pomalých zatáčkách, objedeme pár ostrůvků v obci a hned jsme na požadovaném průměru, ovšem rychlé úseky zůstávají. Tato zkouška se zdála jezdcům extrémní už při seznamovacích jízdách a jet ji nechtěli, ale bohužel zrušena nebyla. Co řekne jezdec nikoho nezajímá. Canotte Dallas Mavericks Průměrná rychlost vítěze byla 130 km/h s produkčním vozem Mitsubishi Lancer EVO IX, které vychází ze sériové výroby. To mluví za vše. Takové průměry se dosahují jen na Finské rally, která se jede na rovinaté široké šotolině, na které se auto kontroluje mnohem lépe a kde jí dosahují vozy královské kategorie WRC s absolutní světovou špičkou za volantem. Malou Fabii navedete na horizont v mírné zatáčce, lehká zadní náprava na doskoku odskočí do strany nebo dopadne na píseček a už není záchrany. Justin Pugh Náraz do stromu v takové rychlosti je samozřejmě fatální ať máte sebelepší ochranné prvky. Toť k havárii, která podle mě opravdu zbytečná byla. scarpe adidas italia U nás je obecně problém najít technické úseky, kde se nikde nejede maximální rychlostí, ale tohle bylo moc. Rally Třebíč byla následně vyřazena z kalendáře MMČR a již se vůbec nejezdí. Bezprostředně po tragédii se generální sekretář Federace automobilového sportu ČR a zástupce ve Světové radě pro automobilový sport FIA vyjádřil na adresu zemřelého jezdce Miroslava Levory. Cituji: „Pokud se jim něco nelíbí a mají strach, tak se závodníci asi musejí dát na šachy.“ „Profesionální jezdci, ti si v podstatě nestěžují. NIKE CORTEZ Když se jim ta soutěž nelíbí, tak nenastoupí. Tam je problém typu Miroslava Levory, který v sobotu havaroval. Ten ty závodnické zkušenosti neměl a nedovedl posoudit, co se může stát.“ Miroslav Levora byl podle pana Nováka nezkušeným jezdcem. Já říkám, že soutěží se účastnil od roku 2004, měl za sebou 33 soutěží u nás i v zahraničí, do tragédie pouze 3x lehce havaroval, celou kariéru jezdil zodpovědně s vozidlem jedné z nejslabších kategorií a po pouhých čtyřech odjetých závodech v roce 2008 se stal mistrem republiky třídy A5 in memoriam. To jen pro obrázek o představiteli českého automobilového sportu, který sedí i ve světové automobilové federaci. Ostatní případy úmrtí posádek považuji za chyby posádek na které volba tratí vliv neměla a mohly se stát všude ve světě. Ve sterilním prostředí bez stromů a jiných pevných překážek se jezdit soutěže prostě nedají a jezdci to moc dobře ví. Co mají říkat například v Itálii. Na soutěži Ronde di Andora 2011 se těžce zranil Robert Kubica, jezdec F1, milovník soutěží. Proběhlo to všemi médii. Narazil do svodidel, které v Itálii nemají zapuštěné konce do země jako je tomu u nás. Vozidlo se na ně napíchlo a svodidlo projelo do prostoru pro posádku a vážně Kubicu zranilo na noze a ruce. Bohužel se Italové nepoučili a na Rally Targa Florio 2012, po podobném nárazu do svodidla umírá spolujezdec ira Craiga Breena, Gareth Roberts. Breen se z tragédie nakonec oklepal a dojel si pro titul SWRC. Musel někdo zemřít, než pochopili, že by mohli konce svodidel obložit alespoň balíky slámy… Toť k haváriím jezdců. Ti budou umírat i nadále, to je víc než jasné. Je to podle mě stejné jako v motokrosu, ploché dráze nebo silničních motocyklech, ale i mnohých dalších sportech, které nemají s motorismem nic společného. Ale co s diváky? Bez diváků se rally jezdit nedá, jsou zdrojem peněz. NIKE AIR PEGASUS 92/16 Těžko Vám někdo zasponzoruje start na soutěži, na kterou se nikdo nepřijde podívat a pravděpodobně se o ni nebudou zajímat ani média. Myslím si, že zabezpečení na našich soutěžích je na vysoké úrovni. Nike Air Max TN Femme Nad průměrem v Evropě určitě. Vždyť Zlínská Barum Rally vždy dostává nejvyšší hodnocení od FIA. Podle mého názoru je s diváky problém díky jejich aroganci, touze se povyšovat nad druhé a předvádět svou moc. Jak řekl Josef Vrátil, činovník na soutěžích: „Pořád si u nás příliš mnoho lidí vysvětluje tu demokracii po svém a nějaké příkazy nějakých pořadatelů pro ně nejsou směrodatné“. Bohužel pořadatelská služba je u nás víceméně na dobrovolné bázi za oběd nebo pár stovek do kapsy. Řadové traťové pořadatele dělají mladí studenti a studentky, kteří nemají přirozenou autoritu a nedokážou zjednat pořádek. Přece si nebude třicetiletý zkušený divák nechávat radit od šestnáctiletýho cucáka? To by přece nešlo. A obklopit trať těžkooděnci je nereálné. Takových případů ignorace jsem osobně viděl desítky za dobu co na soutěže jezdím. Vždy ale pouze u nás v ČR. V cizině je jiná mentalita. nike air max goedkoop Ve švédsku by si to nikdo nedovolil. Tam jde skupinka místních na sněhovou soutěž mistrovství světa, zahnízdí v dostatečné vzdálenosti od trati, založí si oheň, popíjí pálenku, jsou hlasití, ale nikdy by je nenapadlo, aby lezli na nebezpečná místa. Bohužel jsem potkal i nemálo „nadlidí“ v řadách pořadatelů, kteří nenechají diváka popojít kus po trati hodinu před startem apod. Dochází pak k vyhroceným situacím. Já jsem v tomhle směru naprostý flegmatik a raději s pořadatelem nediskutuji vůbec o ničem a pokud vidím, že má patent na rozum, jdu raději úplně jinam. Pittsburgh Panthers Jerseys Co se týče vytyčování tratí přes zastavěné oblasti, tam si myslím není moc prostoru pro změnu. nike air max 1 essential mujer Těžko v ČR najdete 15km tratě, aniž by na ní byla osada nebo obec. Schvalování tratí ale není vůbec jednoduchá záležitost a musí to posvětit spousta institucí. Obce, policie, majitelé komunikací atd. Nevím jak je to s jednotlivými domy v blízkosti trati, pochybuji, že každý podepisuje zvlášť povolení. To je na obci. Tuším, že starostka obce Březová musela zákonitě podepsat souhlas s průjezdem (zpravidla z toho má obec peníze) a po sobotní tragédii si v médiích přečtu vyjádření starostky, že tam soutěž nechtěli. Zajímavé. Často se také řeší nezkušenost řidičů. Propírá se v médiích, že dotyčný často havaroval. Air VAPORMAX U nás když si jezdec udělá licenci, musí dokončit nejdříve 5 soutěží tzv. malého mistrovství a až potom může usednout do nejrychlejšího auta a vyjet v mezinárodním mistrovství. Ale to všichni jezdci, kteří v poslední době tragicky havarovali, nadmíru splňovali. O tom to není. nike air max 1 og femme Jezdec platí nemalé startovné právě za to, aby mohl závodit, sahat na limit vozidla a sebe a má právo na chybu. Od toho ty závody jsou. Nemyslím si, že se kázeň diváků v dohledné době zlepší. Podle mého názoru to není o neinformovanosti. Pokud si osmnáctiletá slečna stoupne za horizont dva metry od tratě, jsem přesvědčen, že si je vědoma toho, že auto se tam může octnout, ať už je tam páska, cedulka nebo nic. Co navrhuji? Ještě více bombardovat zúčastněné obce a diváky obecně informacemi jak by se měli chovat. Diváky vpouštět pouze do označených diváckých míst a všechna ostatní by byla divákům zapovězena. Víceméně se to děje, ale stále to evidentně nestačí. Bohužel představitelé tohoto sportu mají strach se vyjádřit ke kázni diváků po tragických událostech a nechávají se zatlačit do úzkých. Ještě bych možná viděl prostor ve vyšší agresivitě pořadatelů směrem k rušení rychlostních zkoušek. nike air max 2017 zwart Divák by měl jasnou volbu. Buď budeš stát tam kde máš, nebo se tady ani nepojede. Věřím, že by to mělo výchovný účinek. Bohužel kvůli nekázni diváků se rychlostní zkoušky ruší jen velmi zřídka, protože peníze… A média? To je asi na obsáhlou debatu. Médii se dá skvěle ovládnout náhled veřejnosti na cokoliv. Jejich objektivita stále upadá. Air Jordan Uomo 9 Řekněme, že majitel některé televizní stanice nemá rally moc v oblibě, protože mu třeba jezdí kolem baráku jednou ročně. No tak to vezme do svých rukou a rally bude potápět za každou cenu ve své televizi. Natočí pro televizní noviny rozhovor se zkušeným jezdcem Janem Pettlachem, kterého „svět neviděl“. Není co dodat. Na závěr si položme otázku. Co myslíte, že by se stalo, kdyby na některém okruhu F1 zmizely ploty kolem tratě a diváci mohli fyzicky kam chtěli? Všechno je mezi ušima 😉 Samozřejmě bych rád vyjádřil lítost nad tím co se stalo a také je mi líto posádky Michaela a Josefa Bartončíkových, kteří si povezou na kapotě děvčata až do smrti… Příště si povíme něco o nesmyslném nařízení Federace automobilového sportu, které jezdce stojí nemalé peníze a způsobuje jim zranění… Neberte mi ten krásnej sport 🙂 Přidávám několik odkazů na videa, která jsou pro mě srdeční záležitostí. This is Rallying – zde je i dobře vidět, že v minulosti se na bezpečnost diváků házel velkej bobek Jan Kopecký – Barum Rally 2004 – tenhle onboard myslím dobře demonstruje charakter českých tratí a dosahované rychlosti. asics kayano 21 hombre Emil Triner – legenda Krátce po roce 2000, kdy na rally v česku chodilo nejvíc lidí. Jak se tohle může někomu nelíbit? 🙂 One day my way – jeden den z pohledu jezdce Martina Semeráda, mladého jezdce, který přišel v červnu tragicky o spolujezdce Bohuslava Ceplechu.